maandag 6 juni 2011

Tess of the D'ubervilles..

Mijn moeder heeft laatst bij de blokker 6 kostuumdrama's van de BBC gehaald...
3 ervan heb ik al bekeken en de film die ik vandaag keek was echt verschrikkelijk mooi!
Ik weet niet ofdat jullie hem al kennen maar hij is zeker aan te raden!


                       Het verhaal:

Tess is het oudste kind in het eenvoudige boerenarbeidersgezin van John en Joan Durbeyfield. Als haar vader tijdens een toevallige ontmoeting met de dominee te horen krijgt dat hij vermoedelijk afstamt van het oeroude (maar uitgestorven) geslacht van de familie d'Urberville krijgt hij hoop op verbetering van zijn lot. In de omgeving blijkt nog een familie te wonen met die naam, de Stoke d'Urbervilles, die overigens behoren tot de 'nieuwe rijken' en de naam en het familiewapen gekocht hebben. Tess wordt eropuit gestuurd om de familierelatie te bevestigen. Zij wordt verleid en verkracht door de arrogante zoon Alec, raakt zwanger en keert terug naar huis. Zij bevalt van een zoon, die echter na korte tijd overlijdt. Zij doopt hem zelf en geeft hem de naam Sorrow.
Tess gaat werken op een zuivelboerderij, waar zij de aandacht trekt van Angel Clare, de zoon van een geestelijke, die, anders dan zijn broers, kiest voor een ander beroep: hij wil zijn eigen bedrijf beginnen. Na veel twijfels besluit zij met Angel te trouwen. Als zij elkaar op de avond van hun huwelijk hun verleden vertellen, blijkt Angel, hoewel zelf ook niet geheel puur, niet te kunnen leven met de geschiedenis van Tess en verlaat haar.
Door de nood gedreven keert zij terug naar Alec. Angel is inmiddels in het buitenland op zoek naar een goede plek om een eigen boerderij te beginnen. Als hij terugkeert, vol berouw over zijn behandeling van Tess, komt hij erachter dat zij samenleeft met Alec, die haar had bezworen dat Angel nooit terug zou keren. Na een heftige woordenwisseling doodt zij Alec en slaat samen met Angel op de vlucht door het
New Forest in een poging op een schip naar het buitenland te belanden. Uiteindelijk wordt het paar in een dramatisch hoogtepunt opgespoord bij Stonehenge. Tess wordt opgesloten en gehangen voor de moord op Alec.



Ik vond die film echt heel mooi maar ook heel zielig....
Ik was volledig aan mijn scherm vastgezogen tijdens deze film.
Hebben jullie deze film wel een gezien?

2 opmerkingen:

  1. ohh ziet er geweldig uit!

    wil ik echt zien goed idee voor een filmavondje :D
    XxX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aah, ik hou van dat soort film. Wie weet ga ik deze binnekort ook eens kijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Dankje wel voor je reactie!!